REGULAMIN PRZEWOZU OSÓB, ZWIERZĄT I BAGAŻU
w komunikacji regionalnej i międzymiastowej Opolskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej S.A. w Opolu
Regulamin Przewozu powstał w oparciu i zgodnie z przepisami prawa przewozowego (Dz. U. 1984r. Nr 53 poz.272 z późniejszymi zmianami).
I. Warunki ogólne przewozu osób, zwierząt i bagażu
- W momencie zakupu biletu pasażer zawiera umowę o przejazd i akceptuje postanowienia niniejszego Regulaminu.
- Przewóz pasażerów odbywa się w oparciu o odpowiedni, ważny na określony dzień, godzinę i trasę bilet.
- Pasażer ubiegający się o zniżkę ustawową i komercyjną ma obowiązek posiadać do okazania przy zakupie biletu oraz podczas podróży dokument ze zdjęciem uprawniającym do korzystania z danej zniżki.
- W kursach przyspieszonych i pośpiesznych dzieciom do czasu rozpoczęcia obowiązku szkolnego przysługuje ulga jak młodzieży uczącej się.
- Wsiadanie i wysiadanie z autobusu jest dozwolone w miejscach określonych w rozkładzie jazdy oraz wskazanych przez kierowcę autobusu.
- Do kontroli biletu upoważniony jest kierowca oraz uprawnione osoby posiadające odpowiedni identyfikator.
- Wszelkie zgłoszenia reklamacyjne związane z realizacją umowy przewozowej należy kierować na adres: OPKS S.A. 45-348 Opole ul. Rodziewiczówny 1– listem poleconym lub osobiście w siedzibie firmy w terminie 3 dni.
- Przedmioty pozostawione w autobusie nie są objęte ochroną i odpowiedzialnością OPKS S.A.
II. Obowiązki OPKS S.A.
OPKS S.A odpowiada za przewóz pasażerów do miejsca docelowego określonego na bilecie.
- Jeżeli z jakiejkolwiek przyczyny niezależnej od nas nie będziemy w stanie dowieźć Państwa do miejsca docelowego własnymi autobusami, dołożymy wszelkich starań, aby zapewnić inny, dostępny środek transportu do miejsca wskazanego na bilecie.
- OPKS S.A. nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienia autobusów oraz ewentualne spóźnienia pasażerów na inne połączenia, powstałe z przyczyn od nas niezależnych, takich jak:
- wypadki powodujące opóźnienia na trasie autobusu,
- wyjątkowo trudne warunki atmosferyczne,
- zastosowanie się do żądań policji, inspekcji transportu drogowego lub innych służb drogowych,
- śmierć lub wypadek na drodze,
- akty wandalizmu i terroru,
- zamknięcia drogi, objazdu, wyjątkowe natężenie ruchu,
- awaria pojazdu,
- inne okoliczności poza naszą kontrolą,
- Nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje w przypadku, gdy pasażer nie zgłosi się do autobusu, przed jego rozkładowym odjazdem, po postoju na odpoczynek.
- Zastrzegamy sobie prawo do zmiany środka transportu, rozkładu jazdy itp. w sytuacji, kiedy z przyczyn od nas niezależnych będzie to konieczne.
III. Bilety
- Pasażer powinien niezwłocznie sprawdzić prawidłowość wystawionego biletu, bowiem po odejściu od kasy reklamacje nie będą uwzględniane.
- Kierowca ma prawo odmówić sprzedaży biletu, gdy pasażer:
- nie posiada odliczonej kwoty,
- zamierza za niego zapłacić bilonem w liczbie monet wymagającej czasochłonnego przeliczenia utrudniającego kierowcy realizację rozkładu jazdy,
- zamierza za niego zapłacić banknotem o nominale znacznie przekraczającym jego wartość i/lub uniemożliwiającym kierowcy wydanie reszty.
- Bilety miesięczne – pierwszy bilet należy kupić w kasach biletów miesięcznych na dworcu OPKS S.A. Opole, natomiast każdy następny można kupić na dworcu lub u kierowcy. Wraz z biletem miesięcznym wydawana jest EM-karta, na której zapisany jest obraz biletu i którą należy przyłożyć do bileterki kierowcy w autobusie przy wsiadaniu. Do przejazdu wymagane jest posiadanie biletu miesięcznego w formie papierowej oraz EM-karty.
- Po rozpoczęciu podróży przekazywanie biletu innym pasażerom jest zabronione.
- Bilety skradzione lub zagubione są uważane za bezpowrotnie stracone i na ich miejsce nie będą wystawiane wtórniki.
- Bilet uszkodzony, zniszczony lub poprawiany będzie uważany za nieważny.
- OPKS S.A. nie prowadzi rezerwacji miejsc.
- W trakcie podróży pasażerowie proszeni są o zachowanie swojego biletu do kontroli.
- W przypadku stwierdzenia przez uprawnione służby rewizorskie /kontrolujące / braku ważnego biletu zostanie nałożona opłata dodatkowa zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- W przypadku awarii autobusu lub odwołania przejazdu, których nie będziemy w stanie wywiązać się z przyjętych zobowiązań wobec pasażera posiadającego ważny bilet, pasażer otrzyma zwrot należności za zakupiony bilet.
- Podstawą do zwrotu należności jest oryginał biletu.
- Jeżeli podróżny uzyska od dyżurnego ruchu poświadczenie niewykorzystania biletu w stosownym terminie lub dostarczy dokumentację potwierdzającą fakt, iż nie mógł wykorzystać biletu ze względu na chorobę lub inne istotne przyczyny w pełni od niego niezależne nastąpi zwrot poniesionych kosztów z potrąceniem 10 % wartości biletu.
- Zwrotu należności za bilet, o którym mowa powyżej można dochodzić w terminie maksymalnie 3 dni od daty ważności biletu. Po tym terminie żadne zwroty nie będą realizowane.
- Po odjeździe autobusu bilet traci ważność.
- W przypadku zwrotu biletu za pośrednictwem poczty lub banku opłatę za przelew lub przekaz ponosi pasażer.
IV. Bagaż
- Pasażerowie są odpowiedzialni za umieszczenie swojego bagażu i zajęcie miejsca we właściwym autobusie.
- Kierowca pomaga przy załadunku bagażu na wyrażaną prośbę pasażera. OPKS S.A. nie ponosi odpowiedzialności za jego nadzór i zaginięcie lub kradzież.
- Bagaż powinien być bezpiecznie zapakowany.
- Na pokład autobusu można wziąć bagaż podręczny, którego rozmiary pozwalają na umieszczenie go na półkach nad głowami pasażerów
- Ze względu na bezpieczeństwo zabrania się zabierania na pokład autobusu dużych sztuk bagażu – taki bagaż musi być ładowany do luków bagażowych.
Za bagaż podręczny rozumie się torebkę, saszetkę, plecak lub torbę podróżną, której suma wymiarów: długość, szerokość,głębokość nie powinna przekroczyć 120 cm.Do bagażu podręcznego zalicza się również sprzęt medyczny (kule, wózek inwalidzki)niezbędny do poruszania się osoby podróżującej, jak również wózek dziecięcy jeżeli podróż odbywa się wraz z dzieckiem. Za przewóz bagażu podręcznego opłaty niepobiera się. Przewóz bagażu przekraczającego podany limit podlegać będzie opłacie bagażowej.
- OPKS S.A. zastrzega sobie prawo do odmowy przewozu bagażu o dużych rozmiarach, rzeczy niebezpiecznych mogących wyrządzić szkodę osobom lub mieniu, bądź, których przewóz jest prawnie zabroniony.
- Rzeczy szczególne cenne / gotówka, papiery wartościowe, biżuteria, elektronika, klucze domowe i biurowe /oraz posiadające wartość naukową winny być przewożone wyłącznie jako bagaż podręczny.
- W przypadku składania reklamacji dotyczącej uszkodzenia bagażu należy przedstawić potwierdzenie kierowcy sporządzone w momencie zajścia.
- OPKS S.A. nie odpowiada za bagaż podręczny, który podróżny przewozi ze sobą.
- Jeżeli bagaż jest pozostawiony w autobusie mamy prawo otworzyć go w celu zbadania jego zawartości, zanim przeniesiony zostanie w bezpieczne miejsce. Możemy także, bez ponoszenia odpowiedzialności, usunąć lub zniszczyć bagaż lub jego zawartość, która wg naszego uznania mogłoby spowodować szkodę, niewygodę osób lub zniszczenie innych rzeczy. W takim przypadku nie przysługuje prawo do jakiegokolwiek odszkodowania.
- Przedmioty pozostawione w autobusie po zakończeniu podróży nie są objęte ochroną i odpowiedzialnością przewoźnika.
- Wszystkie rzeczy, po które nie zgłosił się ich prawowity właściciel w ciągu 1 miesiąca od daty znalezienia uznaje się za porzucone i mogą one zostać sprzedane lub w inny sposób zbyte, a dochód ze sprzedaży zostanie zatrzymany przez OPKS S.A.
V. Przewożenie zwierząt.
- W autobusach OPKS S.A. dopuszcza się przewożenie zwierząt w specjalnych pojemnikach przeznaczonych do ich transportu. Opłata za przewóz zwierząt w pojemniku równa jest cenie biletu normalnego.
- Psy powinny być przewożone z aktualną kartą szczepień, na smyczy oraz w kagańcu. Za przewóz psa pobierana jest opłata biletu normalnego.
- Wyjątek stanowią psy asystujące, o ile spełnione są warunki, o których mowa w Ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.Psy muszą mieć więc założoną uprząż, a ich właściciele posiadać świadectwo szczepienia czworonoga oraz certyfikat potwierdzający status zwierzęcia. Ważne jest to, że pies przewodnik nie musi być w kagańcu ani prowadzony na smyczy.
- Zwierzęta nie mogą zajmować miejsca siedzącego. Nie zastosowanie się, do powyższych reguł może spowodować usunięcie z autobusu w interesie pozostałych pasażerów. W takich okolicznościach nie są Państwo upoważnieni do jakiegokolwiek zwrotu poniesionych kosztów, a my nie mamy względem Państwa żadnych zobowiązań.
VI. Naruszenie porządku.
Dla bezpieczeństwa interesów wszystkich pasażerów stosuje się następujące zasady:
- Zabrania się grania na instrumentach muzycznych, korzystania z urządzeń multimedialnych, głośnego zachowywania się lub zakłócania w inny sposób spokoju w pojeździe. Pasażerowie mogą słuchać własnych odbiorników pod warunkiem, iż nie są one słyszalne przez innych.
- Pasażer zagrażający bezpieczeństwu lub porządkowi w pojeździe (mogący spowodować np. zanieczyszczenie pojazdu lub odzieży innych pasażerów) , także uciążliwy lub zachowujący się agresywnie w stosunku do innych pasażerów, który nie stosuje się do wezwań obsługi pojazdu, lub osób uprawnionych do kontroli biletów, obowiązany jest opuścić pojazd na ich wezwanie na najbliższym przystanku. W szczególnych przypadkach kierowca może wezwać Policję lub inne służby porządkowe celem interwencji lub zmienić trasę przejazdu autobusu do najbliższego Komisariatu Policji.
- Zabronione jest picie alkoholu w naszych autobusach oraz przebywanie w nich osób znajdujących się pod wpływem alkoholu.
- Zabrania się palenia tytoniu, używania e-papierosów w autobusach
- Zabrania się spożywania artykułów spożywczych, w szczególności takich które mogą zabrudzić innych pasażerów lub zanieczyścić wnętrze pojazdu.
- Zabrania się zajmowania miejsc oraz przebywania na pokładzie autobusów pasażerom będącym pod wpływem działania narkotyków lub innych substancji odurzających.
- Pasażerowie odpowiadają za szkody wyrządzone przewoźnikowi i innym pasażerom.
- Pasażer zajmuje miejsce siedzące niezwłoczne po wejściu do autobusu i zakupie biletu. Jeżeli fotel wyposażony jest w pas bezpieczeństwa to obowiązkiem pasażera jest jego zapięcie. Pasażerowie zajmujący miejsca stojące powinni przez cały czas jazdy trzymać się uchwytów.
- Pasażer, który zamierza wysiąść z autobusu na przystanku oznaczonym „na żądanie”, powinien zgłosić ten zamiar kierowcy przy wsiadaniu do autobusu, użyć sygnalizatora, poprzez naciśnięcie odpowiedniego przycisku w autobusie lub głosowo.
- Przemieszczanie się pasażera do wyjścia dopuszczalne jest po zatrzymaniu autobusu na przystanku.
- W przypadku zaistnienia w czasie przewozu (w tym przy wsiadaniu/wysiadaniu z autobusu) zdarzenia mogącego skutkować uszkodzeniem ciała lub mienia pasażera i/lub innej osoby, pasażer i/lub inna osoba, której zdarzenie dotyczy ma obowiązek niezwłocznie zgłosić ten fakt kierowcy autobusu lub odpowiednim służbom przewoźnika.
VII. ZASADY KORZYSTANIA Z BILETU ELEKTRONICZNEGO (EM-KARTY)
ZASADY OGÓLNE
- Bilet elektroniczny jest kopią papierowego biletu miesięcznego.
- Bilet elektroniczny jest zbliżeniową kartą chipową działającą z wykorzystaniem fal radiowych. Bilet ten umożliwia dokonywanie wielokrotnych zapisów oraz odczytów informacji w nim zawartych.
- Bilet elektroniczny zawiera podstawowe informacje dotyczące jej posiadacza: dane pasażera (imię, nazwisko, adres zamieszkania, nr dokumentu tożsamości), nr biletu, cenę biletu, trasę przejazdu, rodzaj biletu ora datę jego ważności.
- Prawidłowo zaprogramowany bilet elektroniczny w Kasie Biletów OPKS S.A. i odczytany w autobusie przez kierowcę, uprawnia pasażera do przejazdu autobusami kursowymi Opolskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej S.A.
- Biletem elektronicznym może posługiwać się wyłącznie osoba, dla której został on wydany i której dane są w nim zapisane.
- Jest to bilet przystosowany do wielokrotnego użytku.
- Bilet elektroniczny jest ważny wyłącznie wraz z paragonem fiskalnym potwierdzającym zakup biletu Paragon fiskalny jest formą biletu papierowego. Jest również, zgodnie z obowiązującym prawem przewozowym, dokumentem poświadczającym ubezpieczenie podróżnego na czas podróży. Pasażer nie może korzystać z przewozu na podstawie tylko jednego z tych dokumentów.
- W przypadku uszkodzenia, zniszczenia lub utraty biletu elektronicznego pasażer może uzyskać kolejny bilet. Wówczas jest zobowiązany do okazania w kasie biletowej OPKS S.A. paragonu fiskalnego oraz uiszczenia opłaty w wysokości 20,00 zł brutto.
- W przypadku uszkodzenia, zniszczenia lub utraty paragonu fiskalnego bilet elektroniczny jest nieważny. Pasażer jest zobowiązany do zakupu nowego biletu.
- Przewoźnik opierając się na obowiązujących przepisach z zakresu prawa przewozowego, nie może wydać pasażerowi duplikatu biletu elektronicznego.
- Bilet elektroniczny zakupiony po raz pierwszy, musi zostać zaprogramowany w Kasie Biletów OPKS S.A.. Kolejne bilety elektroniczne mogą być już nabywane w Kasie Biletów OPKS S.A. lub bezpośrednio u kierowcy w autobusie.
- Podczas zakupu biletu elektronicznego w autobusie, kierowca nie ma możliwości dokonywania zmian związanych z zapisami w bilecie. Kierowca sprzedaje bilet elektroniczny z zapisami identycznymi, jak w bilecie kupionym wcześniej. Zmian w zapisach w bilecie elektronicznym można dokonywać tylko w Kasie Biletów OPKS S.A..
- W przypadku, gdy pasażer w okresie trzech kolejnych miesięcy kalendarzowych nie zakupi biletu elektronicznego, kolejny bilet będzie musiał nabyć w Kasie Biletów OPKS S.A..
- Pasażer zobowiązany jest zakupić bilet jednorazowy uprawniający do przejazdu danym kursem sytuacji, gdy:
◦ pasażer nie posiada przy sobie ważnego biletu elektronicznego,
◦ pasażer nie posiada przy sobie biletu papierowego (paragonu fiskalnego),
◦ lub gdy próba rejestracji przejazdu biletem elektronicznym zakończyła się jakimkolwiek komunikatem o braku uprawnień do przejazdu na danym kursie,. - Nie należy zginać biletu elektronicznego oraz przechowywać biletu w miejscu lub w sposób powodujący jego odkształcenie, ponieważ może to doprowadzić do złamania biletu.
- Nie należy przechowywać biletu elektronicznego w niskich temperaturach (poniżej 4oC), ponieważ może to doprowadzić do złamania karty lub poddawać bilet działaniu wysokich temperatur (powyżej 50oC), ponieważ może to doprowadzić do rozwarstwienia karty.
- Należy unikać przechowywania biletu elektronicznego w miejscach, w których może nastąpić trwałe odkształcenie karty (np. tylne kieszenie spodni), ponieważ może to doprowadzić do niewidocznego złamania anteny wbudowanej w bilet. Wówczas bilet przestanie działać.
- W OPKS S.A. Opole są sprzedawane miesięczne i okresowe bilety elektroniczne.
- Bilety elektroniczne obowiązują również w dni wolne od pracy w okresie ważności biletu.
- Bilety elektroniczne uprawniają do nielimitowanych przejazdów zarówno w skali dnia, jak i miesiąca w którym ważny jest bilet.